Suomen Autourheiluliiton historia

Suomen autourheiluliitto Oy on taloudellista voittoa tavoittelematon autourheilun keskusjärjestö, joka perustettiin vuoden 2020 syksyllä. Näin samalla luotiin edellytykset toteuttaa suurta suosiota nauttinutta ja kilpailijoiden kovasti toivomaa R-Rallicup kilpasarjaa, joka ei kahden muun lajiliiton päätöksellä saanut sarjajärjestämisoikeuksia kilpailukaudelle 2021.

Lajiliiton perustaminen vaatii jäsenyydet kaikilta aluehallintoviraston alueilta Suomesta jotta se täyttää kriteerit kansalliselle keskusjärjestölle, joka saa lain edellyttämät ns. siirtoluvat verottomille kilpa-autoille. Tätä toimintaa valvoo Liikenneministeriön Traficom.

Liiton perustamisen vetovastuu annettiin Marko Riihimäelle, jolla oli aikaisempaa kokemusta vastaavan toiminnan perustamisesta. Tarvittavat jäsenyydet saatiin koottua ja sen myötä perustaminen hyväksyttiin 3.12.2020. Tämän jälkeen pystyttiin hakemaan kilpa-ajoneuvoille tarkoitettua siirtolupaa, joka hyväksyttiin 25.3.2021. Nämä päivämäärät tallentuivat historian kirjoihin autourheilun uudelle toiminnalle.

Autourheilun tapahtumiin on kovasti vaikuttanut maailman laajuinen Covid-19 pandemia, jota myös Suomen Autourheiluliitossa jäätiin keväällä 2021 seuraamaan. Epidemian myötä rajoitukset myös Suomen yhteiskunnassa kiristyivät niin, että Suomen Autourheiluliiton Hallitus joutui tekemään katkeran päätöksen Rallicup kesäsarjan peruuttamisesta. Kuitenkin samassa yhteydessä todettiin, että kilpailuja aletaan jälleen järjestämään, kun yleinen yhteiskunnallinen tilanne paranee ja siten tartuntatautilain mukaiset edellytykset turvalliselle toiminnalle on jälleen mahdollista.

Kun syksyllä 2021 yhteiskunta alkoi normalisoitua niin suunnittelu kilpailukaudesta 2022 pääsi jälleen vauhtiin.

Näiltä nettisivuilta, sekä myös Suomen Autourheiluliiton Facebook ja Instagram -sivujen kautta voit seurata toimintaamme.

Tervetuloa mukaan!
– Suomen Autourheiluliiton hallitus