R-Rallicup kilpasarjan historia

2017
R-Rallicup toiminta sai alkunsa vuonna 2017 kun Harrastemoottoriurheilun keskusjärjestön vuonna 2015 perustanut Marko Riihimäki alkoi toteuttaa ideaa, jolla kansallinen F-Cup -kaltaisen rallisarjan toiminta saataisiin jälleen kasvatettua huikeisiin 1990- ja 2000 -luvun kilpailijamäärin.

Vanha sarja oli kokenut inflaation ja osallistuja määrät oli laskeneet vuosittain. Vuoden 2017 talvella Riihimäki haki toiminnalle hyväksymispäätöksen Riihimäki Racing vetämänä sarjana mutta myöhemmin hän toistaiseksi antoi sarjakoordinaattorin paikan Rallimiehet ry’lle.

Kesällä 2017 saatiin tarvittavat osakilpailujärjestäjät mukaan ja R-RalliCup kilpasarjan valmistelut alkoivat. Ennakkokeskustelujen perusteella uusi kilpailukonsepti kovasti kiinnosti suomalaisia ralliautoilijoita.

2018
Kaudelle 2018 saatiin mukaan 87 kuljettaja paria ja sarjassa oli kuusi osakilpailua, joista puolet ajettiin talvella ja toiset puolet kesäkaudella. Osakilpailuihin osallistui sarjalaisten kanssa keskimäärin 180 ralliautoilijaa. Osallistujamäärät oli erittäin hyvät kun verrataan muihin kansallisen tason kilpailuihin, joissa jäätiin reiluun sataan autokuntaan/kilpailu.

Sarjassa oli osallistumismaksu, josta kilpailukauden päätteeksi maksettiin kymmenelle parhaalle palkintorahoja 55% edestä. Lisäksi kuljettajat saivat mediajulkisuutta YouTube -videotuotannon ja kansallisen Hanaa -lehti julkaisujen myötä.

Kauden 2018 voittaja oli Kari-Pekka Saari kakkonen Joni Tolonen ja kolmas Kai Hukkanen. Seuraavat sijat menivät Pasi Huhtalalle, Juha Hartikaiselle, Juha Sälliselle, Sami Laurilalle, Tomi Riihimäelle, Kalle Hämäläiselle ja Jyri Saariselle. R-Rallicup kilpasarjan ensimmäisenä vuonna pisteille ajoi 77 kilpailijaa.

2019
Kilpailukaudelle 2019 R-Rallicup uudistui sarjaosallistumisen myötä kun kuljettajat mm. saivat osakilpailuihin paremmat lähtönumerot ja kilpailuihin otettiin lisäluokat, joissa sarjan ulkopuoliset ralliautoilijat mittasivat paremmuudestaan.

R-Rallicup sarjaan osallistui 156 kuljettajaa eli osallistuja määrä melkein tuplaantui ensimmäiseen vuoteen verrattuna. Vuonna 2019 sarjamaksuista jaettiin palkintopottina rahana 60% osallistumismaksuista.

Kaudelle otettiin myös JENT Motorsport videokuvaukset. Talvi- ja kesäkauden koosteet nähtiin Alfa TV-julkaiuina. Myös paikalliset maakuntalehdet uutisoivat kasvaneen rallisarjan kiinnostuksesta.

Osakilpailukohtaisia kilpailijoita oli keskimäärin yli 220. Parhaimmissa kilpailuissa jouduttiin karsimaan, kun osallistujia oli niin paljon. R-Rallicupista tuli toisena kautena Suomen suurin rallisarja.

Kauden 2019 voittaja oli Tommi Huhtala Escortilla. Hän voitti viiden osakilpailun luokat, jotka huomioitiin loppupisteisiin saaden täydet pisteet. Toiseksi ajoi Tatu Soisalo ja kolmas oli nuori Verneri Säisä vakioluokan autolla. Seuraavat sijat menivät Kari Kytölälle, Petteri Rantaselle, Mika Kaapulle, Jani Soukalle, Juha Hartikaiselle, Juha Sälliselle ja Juhani Luomalle. Pisteitä kauden aikana keräsi yhteensä 138 kilpailijaa.

2020
Kilpailukaudella 2020 R-Rallicup sarjan organisoinista vastasi voittoa tavoittelematon Racu Oy, joka vastasi osakilpailujärjestäjien toiveisiin muuttaa rallisarjan sääntöjä. Kuitenkaan tämä muutos ei osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi ja sen myät’ sarjan osallistujamäärä laski 120 autokuntaan. Osakilpailujen määrä nousi kahdeksaan ja lisäluokat poistuivat.

Sitten keväällä surullisen kuuluisa Covid-19 epandemia peruutti kaikki yleisötilaisuudet Suomessa. Näin kävi myös Suomussalmen osakilpailulle sitä edeltäneenä päivänä. Myös kesäkauden alku oli rajoitusten aikaa ja sarjaa päästiin jatkamaan vasta elokuussa. Myöhästyneen startin myötä kauden 2020 R-Rallicup sarja typistyi kuuteen osakilpailuun, joista viisi laskettiin pisteisiin. Kauden medianäkyvyydessä palattiin SOME-kanavien videotuotantoihin, koska edelliskauden TV-kustannukset olivat korkeat. Silti lehdistön sekä ennen kaikkea yleisön mielenkiinto sarjaa kohtaa jatkui ja sarja näkyvyys oli kuitenkin hyvä.

Kauden ykköspaikan vei nimiinsä Oulun Max Karhapää toiseksi sijoittui Mäntän Juho Nykänen ja kolmas Markku Tuoriniemi. Jokainen osakilpailu oli tiukkaa taistelua koko vuoden ajan. Lopulta sarjakolmikossa ollut Petteri Rantanen jäi sarjassa neljänneksi. Seuraavat sijat jakaantuivat Jani Rihulle, Tomi Saarelle, Pauli Sinkkoselle, Kari-Pekka Saarelle, Ilpo Saatille ja Jani Jokiselle. Pisteille ajoi kauden aikana 110 kuljettajaa.

Rajoituksien myötä loppuvuoden Hanaa-messut peruuntuivat, jossa aikaisempina vuosina oli voittopokaaleja nosteltu. Näin kilpailukkauden loppufiilis ei sarjajärjestäjällä ollut hyvä kun kesällä koko R-Rallicup sarjan jatko oli epävarmaa. Kilpailijoille lähetettiin palkintopokaalit ja tutut rahapalkinnot, jotka lämmittivät heidän mieltä joulun alla.

2021
Kausi 2021 oli tarkoitus järjestää kesäsarjana neljällä osakilpailulla, mutta kevään rajoite jatkuvuudet vei järjestelykoneiston innon ja siten kilpasarja päätettiin peruuttaa epävarmojen tilanteiden vuoksi.

Kilpailukaudella 2022 Rallicupin on tarkoitus nousta jälleen Suomen suosituimmaksi rallisarjaksi.